آشنایی با انواع کامپیوتر و کاربردهای آنها

آشنایی با انواع کامپیوتر و کاربردهای آنها

بررسی  تفاوت بین رایانه های دسکتاپ ، لپ تاپ و نوت بوک

1. دسکتاپ: دسکتاپ یک واحد کامپیوتر فیزیکی است که از مانیتور، CPU، صفحه کلید و ماوس تشکیل شده است. این یک فضای کاری گرافیکی کاربر در یک سیستم عامل نرم افزاری است. برای استفاده منظم در یک مکان طراحی شده است. به منبع تغذیه اصلی نیاز دارد تا قابل حمل نباشد.

  2. لپ تاپ: لپ تاپ یک کامپیوتر همه کاره است که از باتری یا برق متناوب استفاده می کند که می تواند چندین ساعت دوام بیاورد. به راحتی می توان آن را حمل کرد. به آن نوت بوک نیز می گویند. اساساً صفحه نمایش LED یا LCD دارد. می توان آن را با باتری یا منبع AC کار کرد که آن را قابل حمل می کند.

لپ تاپ و نوت بوک چه تفاوتی با هم دارند

1. لپ تاپ: لپ تاپ یک کامپیوتر کوچک قابل حمل است ویژگی های خاص خود را دارد. می توان آن را به عنوان جایگزینی برای دسکتاپ در نظر گرفت،  زیرا اکثر کارهایی که دیکتاپ  انجام می شود توسط لپ تاپ نیز قابل انجام است. لپ تاپ  از نظر اندازه بزرگتر از نت بوک است. لپتاپ  معمولاً از 10 اینچ تا 20 اینچ متفاوت هستند.  لپ تاپ معمولاً بین 1.4 تا 5.4 کیلوگرم وزن دارند . لپ‌تاپ‌ها نسبت به یک نت‌بوک دارای ویژگی‌های بیشتری هستند که می‌توان با آن کارهای مختلفی را انجام داد . تقریباً هر لپ تاپ از هر نوع سیستم عاملی پشتیبانی می کند، به این معنی که آخرین نسخه سیستم عامل ها را می توان بر روی آن اجرا کرد.

مزایای لپ تاپ:

صفحه نمایش بزرگتر –  پردازنده قوی تر – درایو دی وی دی

معایب لپ تاپ:

بزرگتر و سنگین تر –  عمر باتری کوتاه تر

2. نوت بوک: نت بوک نوعی لپ تاپ با سایز کوچکتر با قطعات کمتر است. نمی توان آن را به عنوان جایگزینی برای لپ تاپ در نظر گرفت زیرا ما می توانیم کارهای بیشتری را در لپتاپ انجام دهیم ار جمله کارهای گرافیکی و سیستمی . هر چند  که در لپ تاپ هم نمیتوان همه کارها را انجام داد. اندازه نوت بوک کوچک‌تر از لپ‌تاپ است و معمولاً از 7 اینچ تا 13 اینچ متغیر است. معمولاً بین 0.9 کیلوگرم تا 1.4 کیلوگرم وزن دارد. نوت‌بوک‌ها بخاطر کانفیگ پایینتری که  نسبت به لپ‌تاپ‌ها دارند کارآیی ضعیفتری دارند. نوت‌بوک‌ها با هزینه‌های پایین در دسترس هستند، بسیاری از نوت‌بوک‌ها لینوکس یا نسخه قبلی ویندوز را اجرا می‌کنند.

یک رایانه چگونه روشن میشود و آماده استفاده می باشد

ما همیشه دکمه پاور لپ تاپ یا رایانه شخصی را فشار می دهیم بدون اینکه حتی فکر کنیم به محض فشار دادن دکمه پاور واقعاً در داخل لپ تاپ چه اتفاقی می افتد، چگونه منجر به راه اندازی رایانه می شود؟ چه اجزایی کمک می کنند تا سیستم ما راه اندازی شود؟ بنابراین، امروز در این مقاله با این موضوع آشنا خواهیم شد که کامپیوتر واقعاً چگونه شروع می شود؟

واژگان پیش نیاز: مادربرد –  فلش مموری – BIOS – بوت لودر

مادربرد: این یک برد مدار یا برد منطقی اصلی است که در آن اجزای مختلفی که برای راه اندازی یک کامپیوتر مورد نیاز هستند به هم چسبیده و لحیم می شوند. این یکی از مهم ترین و پیچیده ترین بخش های سخت افزار کامپیوتر است. برخی از قطعات متصل به آن عبارتند از: رم، رام، حافظه فلش، پورت های USB و غیره

بایوس: اولین برنامه ای که روی هر لپ تاپ یا رایانه شخصی اجرا می شود BIOS (سیستم ورودی/خروجی پایه) است. تمام دستگاه ها و درایورها را بررسی می کند و همچنین به حفظ جریان داده از سیستم عامل به دستگاه های متصل و بالعکس کمک می کند.BIOS یک برنامه وابسته به سخت افزار است بنابراین توسط سازنده ارائه می شود.

بوت لودر: بوت لودر برنامه ای است که سیستم عامل را پیدا کرده و برای شروع بارگذاری می کند.

کامپیوتر چگونه بوت می شود؟

مرحله 1: دکمه پاور روشن میشود و جریان برق وارد .

گام 2: قدرت برق  به مادربرد و سایر قطعات سخت افزاری منتقل میشود .

مرحله 3: حافظه فلش پاور می شود و بایوس موجود در فلش برنامه ای به نام POST مخفف Power On Self Test را اجرا می کند. این برنامه خرابی سخت افزار را بررسی می کند، اگر یک صدای بوق وجود داشته باشد، سخت افزار مشکلی ندارد، اما اگر دنباله ای از صدای بوق وجود داشته باشد، یعنی خرابی سخت افزار.

مرحله 4: BIOS Boot Loader را در بخش اول دستگاه ذخیره سازی مانند HDD جستجو می کند. اگر Boot Loader دریافت کرد، BIOS این Boot Loader را در RAM بارگذاری می کند.

مرحله 5: اکنون Boot Loader عبارت Operating System را جستجو کرده و برای شروع آن را بارگیری کنید.

مرحله 6: سیستم عامل در دست USER بارگیری می شود.

اینگونه است که هر کامپیوتر یا لپ‌تاپ بوت می‌شود و آماده استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo