آشنایی با بردهای هوشمند

آشنایی با بردهای هوشمند

بردهای هوشمند/تخته هوشمند/Smartborad

بردهای هوشمند به دو گروه کپی برد و برد هوشمند تعاملی  تقسیم میشوند. بردهای هوشمند تعاملی شامل بردهای IR ، بردهای الکترومگنت، لمس تصویری نوری Optical Imagining که در ادامه  توضیح داده خواهند شد.

Copy board  کپی برد

این سری از بردهای هوشمند نیازی به رایانه  ندارند و شما تصویری بر روی آن نمی بینید.  ظاهر آن مانند یک وایت برد ساده است که میتوانید به راحتی بر روی آن بنویسید . هر صفحه ای که نوشتید را می توانید پرینت کنید و یا آن را ذخیره نموده و مورد استفاده قرار دهید. کپی برد Copyboard ابزاری ساده اما قدرتمند است که نتایج جلسات شما را به حداکثر می رساند.

درست مانند کاری که روی تخته وایت برد انجام می دهید، مستقیماً روی سطح پنل Copyboard می نویسید ، یادداشت بردارید، نمودار رسم کنید و یا فرمول نویسی کنید. برخلاف زمانی که از تخته وایت برد استفاده می کنید، با Copyboard می توانید کار خود را حفظ کنید. شما می توانید آنچه را که روی تخته نوشته شده است چاپ یا به صورت الکترونیکی ذخیره کنید. یا می توانید به سادگی به یک پانل تمیز بروید و به شما امکان می دهد بدون از دست دادن کار فعلی یا رشته فکر خود به نوشتن ادامه دهید!

بردهای هوشمند تعاملی SMART BORAD

بردهای هوشمند یا بردهای تعاملی  به عنوان یک دستگاه ورودی برای رایانه شما عمل می کند و به شما امکان می دهد بر روی همه برنامه های روی رایانه عملیات مورد نیاز را انجام داده و یا آنها را کنترل نمایید . برای استفاده از بردهای هوشمند  به دو جزء اضافی نیاز دارید: یک رایانه یا نوت بوک  و یک پروژکتور دیجیتال. این اجزا به صورت زیر با هم کار می کنند:

رایانه شما برنامه ای را اجرا می کند و تصویر را به پروژکتور می فرستد.

پروژکتور تصویر را روی برد هوشمند نمایش می دهد (این تصویر باید بر روی تخته هوشمند کالیبره شده باشد تا دقت آن بالا برود).

برد هوشمند  که از طریق کابل usb  و یا هر راه ارتباطی کهگر به رایانه شما متصل شده است تماس با صفحه نمایش خود را تشخیص می دهد و هر نقطه تماس را به رایانه متصل می فرستد.

هنگامی که SMART Learning Suite را نصب می کنید، می توانید به تمام ویژگی های تخته سفید تعاملی دسترسی داشته باشید. مجموعه آموزشی SMART شامل نرم افزار یادگیری مشارکتی SMART Notebook، SMART Ink و درایورهای محصول SMART است.

بردهای الکترو مگنت

این سری از بردها ، تخته های سفید تعاملی هستند که از حسگرهای لمسی برای ورودی محتوا استفاده می کنند. این حس گرها بر روی سطح تخته وایت برد تعبیه شده اند.  کاربران می توانند با قلم دیجیتال مخصوص همان برد بنویسند و ارائه خود را سفارشی کنند. بدیهیست با توجه به اینکه قلمهای این بردها فاقد جوهر می باشند ، حتما باید بر روی این بردها تصویر ویندوز یا لینوکس و یا هر تصویری که از طریق دیتا پروژکتوربر روی آنها تابانده شده است را داشته باشید. این دسته از بردها از طریق کابل مخصوص به رایانه شما وصل خواهند شد. تصویر دیتا پروژکتور بر روی صفحه آنها تنظیم و سپس کالیبره انجام خواهد شد.  در اینصورت کنترل لازم ر بر روی صفحات ویندوز یا سایر پلتفرم ها را خواهید داشت و به راحتی میتوانید با استفاده از نرم افزارهای مخصوص تدریس و ارائه و همچنین نرم افزارهای آفیس و یا آزمایشگاهی نسبت به تدریس و یا ارائه مطالب خود اقدام نمائید.

از آنجا که صفحه این بردها حساس می باشد لذا باید از ضربه  فیزیکی بر روی صفحه آن جدا خودداری شود زیرا باعث از کار افتادن برد خواهد شد. همچنین از آن به عنوان یک وایت برد معمولی جهت استفاده از ماژیکهای وایت برد خودداری شود زیرا در اینصورت نمیتوان نوشته های روی وایت برد را پاک کرد. در صورت نیاز به استفاده از وایت برد معمولی میتوان از روکش نانو استفاده کرد. این روکش مخصوص، فاقد انعکاس نور بوده و میتوان با استفاده از ماژیک وایت برد بر روی آن نوشت.

جهت تهیه ای روکش مخصوص میتوان  از <<روکش نانو>> شرکت آذین برد استفاده کرد. این روکشها با عرض 122 و طول حداکثر تا پنجاه متر موجود می باشند.

بردهای هوشمند مادون قرمز IR: InfraRef

بطور کلی هر برد هوشمند از سه قسمت تخته،فریم و مدارهای LED تشکیل شده اند.آنچه باعث تفاوت در قیمت این بردها شده است جنس صفحه برد می باشد که در زیر توضیح داده شده است:

  • بردهای با صفحه ملامینه : این نوع صفحه مات بوده و هیچگونه انعکاس نوری ندارد اما مشکل اصلی این است که نمیتوان با هیچ نوع ماژیک وایت بردی بر روی آن نوشت و در صورت نوشتن با ماژیک بر روی صفحه اثر ماژیک پاک نمی شود و بمرور برد کدر شده و تصویر دیتا پروژکتور به وضوح دیده نمی شود. همچنین در مقابل خش ضعیف است.
  • بردهای با صفحه نانو : صفحه این نوع بردها مات بوده و هیچگونه انعکاس نوری ندارد ، بسیار شفاف بوده و میتوان از آن به عنوان وایت برد هم استفاده کرد. در صورت نوشتن با ماژیک وایت برد می توان آنرا پاک کرد. در صورت استفاده از دستمال نخی مرطوب همانند روز اول تمیز خواهد شد. بخاطر استفاده از لایه نانو نباید اجسام نوک تیز را بر روی آنها کشید زیرا خط و خش خواهد افتاد. لایه نانو قابل تعویض خواهد بود.
  • بردهای با صفحه سرامیک. صفحه این بردها از جنس سرامیک می باشد. ضد خش ، ضد حرارت ، ضد رنگ می باشد. با هر نوع ماژیکی می توان بر روی آن نوشت و به راحتی پاک می شود. صفحه دارای عمر طولانی بوده و مناسب برای استفاده در  کلاسهای درس میباشد. این نوع بردها دارای انعکاس نور نقطه ای می باشند. یعنی نور دیتا پروژکتور بصورت یک نقطه برای هر دانش آموز در یک مکان خاص از برد و به اندازه 5 سانتیمتر منعکس می شود. قیمت این نوع از بردها هم نسبت به سایر صفحات بالاتر می باشد.

فریم صفحه اکثر بردها از جنس آلومینیم میباشد و بسیار سبک و مقاوم می باشند.  

آنچه موجب سرعت و دقت بالای بردها و همچنین مالتی یوزر بودن آنها میشود نوع LED های بکار برده شده در آن می باشد. تخته های هوشمند  مادون قرمز با تشخیص وقفه های پرتوهای مادون قرمز ساطع شده توسط LED های تعبیه شده در قاب اطراف صفحه برد کار می کند.

دو ردیف LED IR وجود دارد که پرتوهای IR نامرئی افقی و عمودی ایجاد می کند. آنها یک شبکه پرتو بزرگ را تشکیل می دهند که سطح روکش را می پوشاند. در این بین دو ردیف گیرنده نوری در طرف مقابل LED ها نصب شده است.

تا زمانی که یک جسم مات سطح را لمس کند، پرتوهای نور را از قطع میکنند یعنی سنسورهای گیرنده ال ای دی پرتو مادون قرمز از فرستنده را در آن نقیه خاص دریافت نمی کنند. گیرنده های نوری در هر دو جهت (عمودی و افقی) می توانند این وقفه توسط آن شی را تشخیص دهند، در نهایت مختصات x و y را محاسبه  کنند و سپس سیگنال را به پردازنده ارسال کنند تا با اقدامات مربوطه پاسخ دهد.

لمسی تصویری نوری Optical Imagining

فناوری تصویربرداری نوری مادون قرمز از نورهای مادون قرمز استفاده می کند. تفاوت آن با فناوری اولیه مادون قرمز چیست؟

بیایید ساختار فناوری تصویربرداری نوری را ببینیم. دو سنسور تصویربرداری مادون قرمز در دو انتهای سمت بالا قرار دارند. این سنسورهای تصویربرداری مادون قرمز به عنوان ساطع کننده نور مادون قرمز و همچنین سنسورهای تصویربرداری عمل می کنند. نوارهای بازتابنده در سه طرف (سمت راست، چپ و پایین) قرار دارند.

نورهای مادون قرمز از سنسورهای تصویربرداری مادون قرمز ساطع می شوند. این نورها توسط نوارهای بازتابنده در طرفین منعکس می شوند و از همان زوایایی که ساطع می شوند به سنسورهای تصویربرداری مادون قرمز باز می گردند. اگر صفحه لمسی لمس شود، نور مادون قطع می شود  و به سنسورهای تصویربرداری مادون قرمز باز نمی گردد لذا موقعیت X , Y مشخص میشود و مختصات نقطه لمس بدست می آید بنابراین، نقطه لمس با مثلث محاسبه می شود.

طبیعتاً یک سایه روی نقطه مسدود شده ظاهر می شود. زوایای بین دو سنسور تصویربرداری مادون قرمز و سایه اندازه گیری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo