• هارد سامسونگ 256GB مدل PM871 2 × ۷۵۰,۰۰۰ تومان
  • میکروسکوپ دیجیتال 1 × ۱,۰۵۰,۰۰۰ تومان

جمع جزء: ۲,۵۵۰,۰۰۰ تومان

مشاهده سبد خریدتسویه حساب

آشنایی با پورت های دیتاپروژکتور

آشنایی با پورت های دیتاپروژکتور

دیتاپروژکتور M333xs - عکس ۴

پروژکتور ها می تواند با بسیاری از پورت های اتصال همراه باشد. این پورت ها عملکردهای مختلفی دارند. ورودی صدا، ورودی تصویر، اتصال به دستگاه های دیگر و شارژ از جمله عملکردهای آنهاست. VGA و HDMI دو رابط پرکاربرد برای انتقال سیگنال های ویدئویی هستند. گاهی اوقات، یک دستگاه هر دوی آنها را دارا میباشد. در حالی که عملکردهای مشابهی دارند، اما ویژگی های منحصر به فردی دارند. آیا فکر کرده اید که استفاده از کدام یک برای شما بهتر است؟ شما خواهید آموخت که کدام رابط برای استفاده مورد نظر شما بهتر است. ابتدا اجازه دهید هر دو کانکتور را با جزئیات توضیح دهیم.

پورت های اتصال در پروژکتورها

پروژکتور مجهز به پورت های اتصال هستند . این پورت ها به عنوان رابط بین پروژکتور و سایر دستگاه ها عمل می کنند.

هر بخشی از پروژکتور که می تواند به یک دستگاه جانبی متصل شود یک پورت است. این اتصالات با کابل انجام می شود.

در پروژکتور، پورت ها برای اهداف خاصی از طراحی شده اند از جمله: اتصال به بلندگوها ، اتصال به جعبه های کابل ، اتصال به کامپیوتر  اتصال به تلفن همراه و مک بوک  اتصال به کنسول های بازی ، دیوایس شارژ .

پورت های مختلف برای  اهداف مختلفی در نظر گرفته شده اند. برخی می توانند با کنسول های بازی ارتباط برقرار کنند و برخی دیگر با رایانه ارتباط برقرار می کنند. ممکن است بخواهید فیلم ها یا بازی ها را پخش کنید.

پروژکتورها دارای پورت های زیادی برای انتقال ویدئو هستند. بعضی از آنها … هستند:

سیگنال های دیجیتال:  HDMI  و VGA

سیگنال های آنالوگ: VGA –  ویدیوی کامپوننت-ویدئو کامپوزیت S-Video

در اینجا پورتهای VGA و HDMI را توضیح میدهیم تا بتوانید بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهترین کار را دارد.

کانکتور VGA

VGA مخفف Video Graphics Array است. این کانکتور برای اتصال کامپیوترها به پروژکتور یا دستگاه های دیگر استفاده می شود. VGA در سال 1987 توسط IBM توسعه داده شد. وضوح صفحه نمایش آن 640 × 480p است.

نگران نباشید، از رزولوشن های بالاتر مانند SVGA (800×600)، XGA (1024×768)، SXGA (1280×1024) و UXGA (1600×1200) پشتیبانی می کند. اگر پروژکتور بتواند آن را نمایش دهد، تا HD 1080p را پشتیبانی می کند. فقط باید برای افت کیفیت آماده باشید. این اتصال به پروژکتور امکان دریافت سیگنال های ویدئویی آنالوگ را می دهد. نمی تواند سیگنال های دیجیتال را ارسال کند. رابط های ویدئویی از زمان قدیمی تر  استفاده شده اند. آنها هنوز در پخش کننده های DVD و VCR رایج هستند. آنها حجم کمتری از داده ها را نتقل میکنند. در نتیجه اتصالات دیجیتال کیفیت تصویر بهتری دارند.

با این اتصال، پروژکتور شما سیگنال های RGB آنالوگ را از دستگاه متصل دریافت می کند. کانکتور VGA نمی تواند سیگنال های صوتی را منتقل کند. این بدان معناست که برای دریافت صدا به یک اتصال جداگانه نیاز دارید. برای رفع این مشکل می توانید پورت AUX را به دستگاه متصل کنید. این کار صدا را همراه با ویدیوی منتقل می کند.

پورت VGA چگونه به نظر می رسد؟

کانکتور مادگی از 15 پین برای انتقال سیگنال استفاده می کند. پورت به وضوح پریزهای پین ها را نشان می دهد. پورت دارای شکل D است. یکی از اضلاع آن بلندتر از دیگری است.

کابل VGA با یک کانکتور 15 پین نری در هر طرف ارائه می شود. این کانکتورها در پورت قرار می گیرند.

پین های روی کابل به راحتی خم می شوند. موقع نصب دقت کنید که خم نشود. اگر موقع جا زدن کانکتور به مشکل برخوردید ، به این معنی است که برخی از پین ها احتمالا خم شده اند. به راحتی می توانید آنها را با موچین صاف کنید.

VGA برای اتصال به کامپیوتر خوب است. می توانید پروژکتور یا تلویزیون خود را با استفاده از VGA به رایانه شخصی متصل کنید. با این حال، اتصالات HDMI و DVI گزینه های بهتری هستند. آنها سیگنال های دیجیتال و تصاویر با کیفیت بهتری را منتقل می کنند. این بدان معنی است که شما باید VGA را تنها در صورتی که آن گزینه ها در دسترس نیستند، انتخاب کنید. وضوح پایین می تواند تصویر شما را کشیده به نظر برساند.

HDMI کانکتور

اگر می خواهید سیگنال های صوتی و تصویری را با کیفیت بالا دریافت کنید، به سراغ کانکتور HDMI بروید.

HDMI به معنای رابط چند رسانه ای با وضوح بالا است(High-Definition Multimedia Interface). این استاندارد برای انتقال رسانه در دستگاه های مدرن است.

اکثر مدل های جدید پروژکتورها مجهز به درگاه HDMI هستند. همچنین، کامپیوترها، رایانه های شخصی و کنسول های بازی نیز دارای پورت HDMI هستند. کانکتور HDMI در سال 2002 اختراع شد. سیگنال های صوتی و تصویری دیجیتال را بین دستگاه ها منتقل می کند. اتصالات دیجیتال تصاویر را با کیفیت بهتری نسبت به اتصالات آنالوگ منتقل می کنند. آنها برای انتقال محتوای HD ضروری هستند. با HDMI، می توانید هر نوع وضوح سیگنال ویدئویی، از جمله HD و( ltra HD (4K را انتقال دهید.

پورت HDMI چه شکلی است؟

این درگاه بلندتر و عریض تر از پورت USB کامپیوتر است. داده ها را در مجموع از 19 پین منتقل می کند.شکل آن مانند “D” است، اما بسیار کوچکتر از پورت VGA است. این طراحی تضمین می‌کند که کابل‌های HDMI فقط در یک جهت جا می‌شوند.داشتن چندین پورت ورودی HDMI برای یک پروژکتور غیر معمول نیست. پورت ها را می توان برای سایر اتصالات HDMI با وجود برچسب آنها استفاده کرد. برچسب‌گذاری فقط به راهنمایی کاربران جدید کمک می‌کند.

کابل HDMI

کابل HDMI سیگنال های صوتی و تصویری دیجیتال را بین دستگاه های متصل منتقل می کند.این امر می تواند شامل  سیگنال های ویدئویی SD، HD و Ultra HD را باشد . همچنین از فرمت های صوتی فشرده و غیرفشرده پشتیبانی می کند.

چه موقع از HDMI  استفاده کنیم؟

اتصال HDMI بهترین نوع برای اتصال دستگاه های صوتی و تصویری است. اگر هر دو دستگاه دارای پورت HDMI هستند، آن را انتخاب کنید. اکثر دستگاه های مدرن مجهز به پورت HDMI هستند. در دستگاه های قدیمی احتمال کمتری وجود دارد.

کابل HDMI  سیگنال های صوتی و تصویری را با هم منتقل می کند. همچنین امکان اتصال ورودی HDMI به خروجی VGA وجود دارد. برعکس نیز امکان پذیر است. بنابراین، اگر هر دو دستگاه شما پورت های مشابهی ندارند، نگران نباشید. این مقاله به شما یاد می دهد که چگونه این مشکل را برطرف کنید.

مقایسه بین کانکتورهای VGA و HDMI

1. کدام یک کارآمدتر است؟

کانکتور VGA فقط می تواند سیگنال های ویدئویی را انتقال دهد. برای دریافت صدا در یک فیلم یا بازی، به یک اتصال جداگانه نیاز دارید. HDMI می تواند سیگنال های صوتی و تصویری را از طریق یک کابل انتقال دهد. این باعث کارایی بیشتر آن نسبت به  اتصالات VGA شده است.

کابل های HDMI داده های دیجیتال را انتقال می دهند. آنها می توانند فیلم ها را با وضوح بالا مانند HD و 4K ارسال کنند.

این باعث می شود آنها با سیستم های جدید مانند جعبه های کابل، پلی استیشن، ایکس باکس و پخش کننده های بلو-ری سازگار شوند. اتصالات VGA فقط می توانند سیگنال های آنالوگ را پخش کنند. کابل‌های آن‌ها مقدار محدودی داده و کیفیت تصویر پایین‌تری را منتقل می‌کنند.

2. کدام یک کیفیت انتقال بهتر دارد؟

میدان های الکترومغناطیسی تمایل به ایجاد اعوجاج در انتقال آن دارند. این به سادگی با ضخیم کردن سیم ها برای افزایش عایق اصلاح می شود. در همین حال، سیگنال‌های ارسال شده از طریق کابل VGA می‌توانند در صورت طولانی بودن کابل، تخریب شوند. همچنین روش خاصی برای جدا کردن کابل های VGA وجود دارد. قطع کردن برق در حالی که دستگاه خروجی شما هنوز در حال کار است، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

3. کدام سریعتر است؟

تاخیر در پخش جریانی ویدیو در دستگاه‌ها غیرمعمول نیست. این تاخیر بین ورودی و پاسخ دستگاه است.

برای بازی ها، ممکن است تاخیر در پذیرش یک فرمان باشد. در جعبه های کابل، ممکن است تاخیر در تعویض بین کانال ها باشد.

کابل های HDMI باید سیگنال های تصویر دیجیتال را قبل از نمایش پردازش کنند. این ممکن است پاسخ آن ها به دستورات را به تاخیر بیندازد. کابل های VGA سیگنال های آنالوگ را منتقل می کنند و زمان تاخیر کمتری دارند. با این حال، اگر کابل طولانی باشد، تاخیر ممکن است افزایش یابد. این به این دلیل است که سیگنال ها روی یک کابل طولانی مدت بیشتری حرکت می کنند. تاخیر HDMI را می توان با فعال کردن تنظیماتی مانند حالت بازی در پروژکتور کاهش داد.

سوالات متداول

چرا VGA بهتر از HDMI به نظر می رسد؟

اینطور نیست . HDMI نمایش با کیفیت بالا را فعال می کند زیرا سیگنال های دیجیتال را منتقل می کند. اگر اتصال VGA شما بهتر از HDMI به نظر می رسد، احتمالاً به معنای یکی از دو چیز است:

  • شما در حال انتقال یک ویدیو با وضوح پایین هستید. در این مورد، VGA ممکن است مناسب تر باشد. وضوح اصلی پایین تری دارد و به مقیاس کمی نیاز دارد. وقتی از HDMI برای پخش جریانی تصویر با وضوح پایین استفاده می‌شود، ممکن است مقیاس آن کاهش یابد. این باعث کاهش کیفیت می شود.
  •  تنظیمات وضوح خروجی رایانه شما . بهتر است وضوح تصویر با وضوح تصویری که قرار است به پروژکتور منتقل شود مطابقت داشته باشد.

در اینجا نحوه تغییر این تنظیم آمده است:

عبارت Change Display Settings را در ویندوز جستجو کنید.

روی نتیجه بالا کلیک کنید.

دو صفحه در صفحه تنظیمات نمایش وجود خواهد داشت.

صفحه نمایشی را انتخاب کنید که نشان دهنده اتصال HDMI پروژکتور شما (یا مانیتور دیگر) باشد.

یک منوی کشویی وضوح وجود دارد؛ وضوح صفحه نمایش مورد نظر خود را انتخاب کنید (یعنی 1920×1080).

روی “اعمال” کلیک کنید.

در مدت کوتاهی، پیامی ظاهر می شود که از شما می پرسد آیا می خواهید تنظیمات جدید را حفظ کنید.

اگر برای شما کار می کند، “Keep Changes” را انتخاب کنید.

آیا VGA برای بازی بهتر از HDMI است؟

HDMI گزینه بهتری برای بازی است و قابلیت نمایش کیفیت بهتری از VGA را دارد.

HDMI سیگنال های صوتی و تصویری دیجیتال را منتقل می کند. اگر از بلندگوی پروژکتور خود استفاده می کنید، این کار را راحت می کند.HDMI برای بازی های مدرن با کیفیت HD مانند پلی استیشن و ایکس باکس بهتر است. با این حال، اگر یک بازی با وضوح پایین (مثلاً نینتندو) بازی می‌کنید، ممکن است از یک رابط VGA استفاده کنید. افت کمی در کیفیت تصویر وجود دارد. VGA دارای تاخیر کمتری نسبت به HDMI است. با این حال، اکثر پروژکتورهای بازی دارای حالت بازی هستند که تاخیر HDMI را کاهش می دهد.

چگونه VGA را به HDMI وصل کنم؟

گاهی اوقات، ممکن است پورت های اتصال همسان نباشند. هنوز امکان انتقال سیگنال های ویدئویی وجود دارد. می توانید یک اتصال HDMI به VGA و بالعکس ایجاد کنید. می توانید یک خروجی VGA را به HDMI پروژکتور خود وصل کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک کابل HDMI و یک آداپتور است. همچنین می توانید یک کابل تبدیل VGA به HDMI تهیه کنید.

اینها آداپتورهایی با کانکتور HDMI در یک طرف و یک کانکتور VGA نری در طرف دیگر هستند. همچنین دارای یک کانکتور نری USB در همان انتهای کابل VGA است. این به انتقال سیگنال های صوتی نیز کمک می کند. پروژکتورهای جدیدتر دارای پورت HDMI هستند اما VGA ممکن است وجود نداشته باشد. چگونه آنها را به خروجی VGA رایانه خود وصل می کنید؟

قدم 1: مطمئن شوید که دستگاه های شما خاموش هستند.

قدم 2: کانکتور VGA نری روی کابل آداپتور را به پورت VGA کامپیوتر وصل کنید.

قدم 3: کانکتور USB در همان سر را به پورت USB رایانه وصل کنید

قدم 4: انتهای دیگر HDMI روی کابل را به درگاه HDMI پروژکتور وصل کنید.

قدم 5: کامپیوتر را روشن کنید.

قدم 6: گزینه نمایش مناسب خود را انتخاب کنید. برای دسترسی به منو، “Windows + P” را فشار دهید.

قدم 7: پروژکتور را به کلید برق وصل کنید و آن را روشن کنید.

مرحله 8: از کنترل از راه دور پروژکتور برای انتخاب منبع نمایش HDMI مناسب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo