مقدمه ای بر برد هوشمند

مقدمه ای بر برد هوشمند

برد هوشمند ملامیته أذین برد ۱

برای مدت طولانی، تخته سیاه روش استاندارد نوشتن  و انتقال اطلاعات در بیشتر کلاس های درس بود. با پیشرفت تکنولوژی،  تخته های وایت برد(تخته سفید) جایگزین تخته سیاه  شد، یک سطح صاف و پلاستیکی که می‌توان  با استفاده ار مایک مخصوص(ماژیک وایت برد) بر روی آن نوشت و یا اشکالی را ترسیم کرد و سپس بدون هیچ باقیمانده‌ای پاک کرد. همانطور که تخته سیاه جای خود را به تخته سفید و یا وایت برد داد، وایت برد نیز  با اختراع جدیدتر یعنی با تخته هوشمند جایگزین می شود. اولین تخته های هوشمند سری کپی برد بودند که در سال 1991 اختراع شد، یک تخته سفید دیجیتالی است که حساس به لمس است و از منابع سیستم کامپیوتری محلی استفاده نمی کند. این یک تخته سفید تعاملی است که می تواند هر اطلاعاتی را که روی آن نوشته شده است را  ذخیره نماید و همچنین آنها را پرینت و یا از طریق رسانه های ذخیره ساز منتقل نماید.

اصطلاح تخته هوشمند معمولاً به یک برند خاص از تخته وایت برد الکترونیکی ساخته شده توسط شرکت SMART Technologies اشاره دارد، اما این اصطلاح به طور فزاینده ای برای اشاره به هر مارک تخته هوشمند  استفاده می شود. اکثر بردهای هوشمند دارای ویژگی‌های یکسانی هستند و به کاربران اجازه می‌دهند تا داده‌ها را از طریق استفاده از قلم‌های پلاستیکی بدون جوهر، انگشت کاربر، ماوس بی‌سیم یا دستگاه اشاره‌گر مورد استفاده قرار گیرند. نرم افزار تخته هوشمند بر روی یک کامپیوتر یا شبکه محلی بارگذاری می شود، جایی که نرم افزار سازگار با برد هوشمند را می توان برای استفاده روی صفحه فراخوانی کرد.

نرم افزارهای بسیار زیادی برای پرزنت و همچنین تدریس برای بردهای هوشمند طراحی و ارائه شده اند که میتوان به نرم افزار آذین برد اشاره کرد. همچنین استفاده از انواع نرم افزارهای کاربردی و آموزشی از قبل کروکودیل های آزمایشگاه میتواند کمک شایانی به معلم در انتقال مطالب به دانش آموزان بنماید.

نرم افزار تخته هوشمند همچنین به کاربران این امکان را می دهد که صفحه کلید دیجیتالی به سبک QWERTY را بارگذاری کنند و سپس با اشاره به حروف روی صفحه می توان از آن استفاده کرد. این ویژگی اغلب با سایر بسته‌های نرم‌افزاری که برای استفاده با برد هوشمند در دسترس هستند، مانند بسته‌های Microsoft Windows یا Linux استفاده می‌شوند. یک تخته هوشمند دارای برنامه مخصوص به خود به نام Notebook است که معمولاً توسط مربیان در محیط کلاس استفاده می شود. این نرم‌افزار اجازه ورود دست‌نویس را می‌دهد، اما همچنین مکانی برای ذخیره‌سازی اطلاعات دیگر در ستونی در کنار صفحه دارد، به طوری که اطلاعات از منابع رسانه‌ای مختلف را می‌توان در یک لحظه جمع‌آوری کرد.

الیزابت کمپبل، معلم جایگزین مستقر در داکوتای جنوبی، مانند بسیاری از معلمان ، در طول همه گیری کووید-19 تقاضای زیادی برای تدریس داشته است. او مرتباً معلمانی را در نظر می آورد که غیبت‌شان به دلیل عفونت‌های COVID-19 یا قرار گرفتن در معرض ویروس برنامه‌ریزی نشده بود، به این معنی که آنها معمولاً نمی‌توانستند برنامه‌های درسی را از قبل جمع کنند یا به اشتراک بگذارند.

خوشبختانه، مناطقی که او در آنها کار می کرد دارای تخته های هوشمند بودند ، بنابراین معلمان می توانستند  بلافاصله مطالب کلاس خود را از طریق  دسترسی از راه دور با کمپبل به اشتراک بگذارند و تدریس  او بدون مشکل ادامه یافت.

این تنها یک نمونه از مزایای متعدد تخته هوشمند نسبت به تخته سیاه یا تخته سفید معمولی است. این فناوری که به طور گسترده در مدارس سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، ثابت شده است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بیشتر در فرایند تدریس  مشارکت نموده و به یادگیری آنها کمک نماید .

امروزه، ابزارهایی که به معلمان کمک می‌کنند دانش‌آموزان را مشتاق به یادگیری نمایند ارزشمند هستند. مطالعه اکتبر 2021 توسط (Education Week و Editorial Projects in Education (EPE نشان داد که «کاهش مشارکت دانش‌آموزان به‌عنوان چالش برتر آموزشی در سال 2020 دیده می‌شود». مطالعه اخیر هفته آموزش در دسامبر 2021 نشان می‌دهد که مسائل مربوط به مشارکت دانش‌آموزان تا کنون نیز ادامه دارد، و مشارکت کم دانش‌آموز «گسترده‌ترین مشکلی است که معلمان به عنوان مانعی برای کمک به دانش‌آموزان در رسیدن به سطح کلاس اشاره می‌کنند ، مسئله مهمی که  68 درصد از پاسخ ‌دهندگان به آن اشاره کردند».

تخته‌های هوشمند – که تخته‌های سفید تعاملی یا تابلوهای الکترونیکی نیز نامیده می‌شوند – تجربه یادگیری را بهبود می‌بخشند و در عین حال کمک بسیار زیادی در فرایند ندریس به معلمان می کنند . آنها به معلمان و دانش آموزان اجازه می دهند تا به طور مشترک یاد بگیرند، فایل ها را به اشتراک بگذارند، به منابع آنلاین دسترسی پیدا کنند و از نرم افزارهای آموزشی استفاده کنند.

در اینجا پنج مورد از مهمترین کاربردهای بردهای هوشمند در آموزش و یادگیری و اینکه چگونه می توانند برای هر دانش آموز مفید باشندرا ذکر می کنیم .

1. مشارکت دانش آموزان را تقویت می کند.

دانش‌آموزان  امروزی آشنا به مطالب دیجیتال بوده و غالبا با سیستم های رایانه ای و یا گوشی های هوشمند در ارتباط  هستند و محققان می‌گویند به این دلیل بهتر یاد می‌گیرند.

یکی از محققان در یافته های خود به این نتیجه رسید که  تخته‌های هوشمند «مشارکت دانش‌آموزان را افزایش می‌دهند، همکاری همسالان را افزایش می‌دهند و درک را تقویت می‌کنند». با بردهای هوشمند مانند بردهای آذین برد ، معلمان می توانند با نوشتن یا تایپ بر روی صفحه، طرح درس  پویاتری را ایجاد کنند، توجه را به موضوعات خاصی با های لایت کردن ،  برجسته سازی ، دایره، فلش یا بزرگنمایی جلب کنند و به اشتراک گذاری محتوای چندرسانه ای مانند ویدئوها، صفحات وب، ارائه ها و تصاویر. برد هوشمند حتی می تواند به چند بخش تقسیم شود تا بیش از یک دانش آموز بتوانند همزمان روی آن کار کنند (بردهای مالتی تاچ یا چند کاربره).

2. سبک های مختلف یادگیری را در نظر می گیرد.

چه یک کودک یک دانش آموز بینا و معمولی باشد، چه یک دانش آموز و یا دانشجوی  شنیداری (نابینا) یا یک  دانش آموز حرکتی (ناشنوا) باشد، یک تخته سفید تعاملی برای همه آنها مفید است. دانش آموزان بصری از مزایای صفحه نمایش بهره می‌برند، در حالی که زبان‌آموزان شنوایی می‌توانند به محتوای چندرسانه‌ای گوش دهند، و زبان‌آموزان عملی می‌توانند روی تخته بیایند و با قلم یا حتی روی آن بنویسند. با انگشتشان مربیان می توانند از تخته هوشمند برای آموزش گروه های کوچک، سازماندهی شده بر اساس سبک یادگیری، یا تک به تک با دانش آموزان استفاده کنند.

3. ذخیره، به اشتراک گذاری و ارسال درس

حتی قبل از COVID-19، معلمان مدارس هوشمند بخشی از زمان خود را صرف ایجاد بسته هایی برای دانش آموزانی می کردند که بیمار بودند. اما اکنون، معلمان می توانند از یک برد هوشمند برای گرفتن اسکرین شات و یا فیلم  از درس های خود استفاده کنند و فوراً آنها را ذخیره کرده و برای کل کلاس و همکارانی که ممکن است به آنها نیاز داشته باشند ارسال کنند. گزینه های محتوا بی حد و حصر هستند: معلمان می توانند یادداشت های خود را ذخیره کنند تا بتوانند از همان جایی که کار را ترک کردند ادامه دهند، یا می توانند مطالب مروری را برای دانش آموزان ایجاد کنند تا در خانه آنها را مطالعه کنند. این امر به ویژه برای دانش‌آموزانی که همسالان خود را دنبال می‌کنند مفید هستند، زیرا دیگر مجبور نیستند برای همگام شدن با سرعت درس و یادداشت‌برداری در زمان کلاس  تلاش کنند. اگر چیزی را از دست دادند، به راحتی می توانند با مرور مطالب آن را مرور کرده و یاد بگیرند.

کار با بردهای هوشمند بسیار آسان است . کافیست در شروع کلاس آن را راه اندازی کنید و در پایان ساعت مدرسه فقط سیستم رایانه ای را خاموش کنیدو سایر دیوایس های متصل را خاموش  کنید. معلمان می توانند بدون نیاز به پاک کردن چیزی یا یادداشت های فیزیکی در مورد آنچه انجام  داده اند در روزهای بعد به آنها دسترسی داشته و مورد استفاده قرار دهند

4. کلاس درس را برای همه بیاورید.

اگر برخی از دانش آموزان و یا دانشجویان و یا همه کلاس  بخواهند از راه دور در کلاس شرکت کنند و از راه دور یاد بگیرند ، بردهای هوشمند این کار را برای معلمان آسان‌تر می‌کنند که این دانش‌آموزان بتوانند از طریق ویدیو کنفرانس و یا دسکتاپ شیرینگ (به اشتراک گذاری صفحه رایانه) در کلاس آموزش شرکت نمایند. دانش‌آموزان در خانه می‌توانند هر کاری را که معلم انجام می‌دهد ببینند و با همسالان خود نیز در ارتباط باشند. این نه تنها یادگیری ترکیبی را امکان پذیر می کند، بلکه آن را آسان و کاربردی تر  می کند.

5. به موفقیت دانش آموزان کمک می کند.

مطالعه‌ای در دانشگاه آتاتورک ثابت کرد که دانش‌آموزانی که از طریق بردهای هوشمند یا بردهای تعاملی آموزش می بینند، در آزمون‌های استاندارد به‌طور قابل ‌توجهی بهتر از کسانی که از این فناوری استفاده نمیکنند، موفق تر هستند . همین مطالعه اشاره می‌کند که «مواد بصری، نقاشی‌ها، نمادها و طرح‌های صفحه نمایش، یادگیری را تسهیل می‌کنند و ماندگاری در یادگیری را افزایش می‌دهند». مطالعه دیگری موفقیت در آزمون‌های اوهایو را  که در فرایند یادگیری ازبردهای هوشمند استفاده میِ کنند را در تمامی سطوح نشان می دهد.

با توجه به تمام راه هایی که بردهای هوشمند فرایند یادگیری را در دانش آموزان تسهیل میکنند ، مدارسی  که روی تخته های هوشمند سرمایه گذاری می کنند، در اصل  روی دانش آموزان خود سرمایه گذاری کرده اند.

استفاده و اتصال برد هوشمند بسیار آسان و بدون پیچیدگی است. پروژکتور و برد هوشمند به کامپیوتر متصل هستند. از طریق پروژکتور، تصویری از صفحه کامپیوتر بر روی برد هوشمند نمایش داده می شود. کافیست تصویر رایانه بر روی برد هوشمند را کالیبره نمود و در اینصورت تا زمانی که دیتا پروزکتور و برد ثابت هستند دیگر نیاز به کالیبراسیون مجدد نخواهد بود. Smart Board قدمی فراتر گذاشته و به عنوان یک نمایشگر لمسی تعاملی برای کامپیوتر عمل می کند. با لمس برد هوشمند، کاربر می‌تواند روی دکمه‌ها کلیک کند، متن را برجسته کند و موارد را مستقیماً از روی برد هوشمند رها کرده و بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo